سه شنبه , آذر ۲۰ ۱۳۹۷

انواع آهن موجود در رژیم غذایی

دو نوع آهن طبیعی در غذاها وجود دارد که توسط بدن ما جذب شده و به طور متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. آهن هِم یا فرو (Fe-II) در گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و ماهی یافت می شود.
  2. آهن غیرهِم یا فریک (Fe-III) در غذاهای گیاهی مانند غلات، لوبیا، سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها یافت می شود. آهن غیرهِم در محصولات حیوانی نظیر تخم مرغ یا شیر و لبنی نیز یافت می شود و همچنین بیش از نیمی از آهن موجود در گوشت حیوانات را شامل می شود.

آهن هِم به راحتی جذب می شود. لذا منبع اصلی آهن رژیم غذایی است. آهن غیرهِم معمولاً کمتر از آهن هِم جذب می شود.

در بدن، آهن به صورت یون و در ترکیب با پروتئین ‌ها است. بنابراین، کم خونی ناشی از فقر “یونِ آهن” می باشد و به علت فقر “مولکول آهن” نیست. لازم به ذکر است که شکل مولکولی آهن برای سلول‌ های بدن به شدت سمّی و خطرناک است.

تمامی فرآورده های دنیا همچون شربت، قطره، قرص و کپسول ژله ای بر پایه مولکول ساخته می شوند که عوارض این آهن مولکولی شامل: اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ، اختلال در عملکرد کبد، ازبین بردن ویتامین های A و E و C، سیاه شدن دندان کودکان، ناراحتی معدی و …… می باشد.

نکته درسی بعدی

تفاوت های پماد و کرم

♦پمادها دارای فقط یک فاز (از نوع چربی) و فاقد آب می باشند. در صورتی …